Leta i den här bloggen

söndag 10 augusti 2014

Nutella tårta

Ja man kan väl inte direkt säga att bloggen uppdateras så flitigt länge, lite synd tycker jag för jag provar mycket nya recept som jag gillar och när jag vill göra dem igen så hittar jag inte recepten :) .
Har tyvärr ingen annan att skylla på än mig själv och möjligtvis att tiden inte räcker till....
Men idag har vi haft vänner här på middag och jag lovade dem en uppdatering med receptet på efterrätten vi serverade Nutella tårta.....så himla god!!! Hittade receptet på Jennys matblogg , en blogg där man hittar hur mycket gott som helst.


Nutellatårta
ca 8-10 bitar

2 färdiga marängbottnar
4 äggulor
4 äggvitor
2 msk socker
5 dl grädde
400 gram ljummen nutella

Gör så här: 
Ta fram en rund springform ca 25 cm.
Knäck äggen och separera äggulor i en skål och äggvitor i en.
Vispa äggvitorna med 1 msk socker och vispa den till hårt skum.
Vispa sedan äggulorna med 1 msk socker tills de blir fluffigt.
Sist vispar du grädden, vispa den tills du kan bilda toppar med den.
Lägg den första marängbotten där, krossa sedan den andra i en skål.
Vänd ihop äggvitevispet med äggulevispet och grädden.
Krossa sedan den andra marängbottnen och vänd ner.
Ringla ner den ljumna nutellan (går bra att värma i micron några sekunder). 
Fyll sedan upp formen med denna blandning (jag brukar sätta overheadblad runt formens kant på insidan innan jag fyller den för att tårtan ska lossna lättare sedan och bli snyggare).
Ställ sedan in hela glasskakan i frysen i minst 5 timmar innan servering.
Ta fram ca 20 minuter innan, så att den hinner tina lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar